Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Przeglądasz jako GOŚĆ
Tytuł pozycji:

Kultura Svépomocí : Ekonomické a Politické Rozměry V Českém Subkulturním Prostředí Pozdního Státního Socialismu a Postsocialismu

Tytuł :
Kultura Svépomocí : Ekonomické a Politické Rozměry V Českém Subkulturním Prostředí Pozdního Státního Socialismu a Postsocialismu
Autorzy :
ONDEJ DANIEL A KOL
Pokaż więcej
Temat :
Politics and culture--Czech Republic--History--20th century
Post-communism--Czech Republic
Popular culture--Czech Republic--History--20th century
Self-help techniques--Czech Republic
Typ zasobu :
eBook.
Kategorie :
HISTORY / Europe / Germany
Książka elektroniczna
This monograph focuses on the DIY subcultural practices of late state socialism and post-socialism in the Czech areas of the former Czechoslovakia through the prism of “subcultural capital” (Sarah Thornton). The book is structured around three topics – DIY memory, DIY politics and DIY economics. DIY memory is analysed through subcultural practices of the “underground” of 1970s and rockabilly of late 1980s and 1990s. The first used memory as a tool for political mobilization, the later only as a tool for preservation of its own distinct taste. The chapter on DIY politics examines two activist practices – one with no direct subcultural background (the late state socialist fascism) and one narrowly linked to hardcore-punk subculture (antiglobalization movement of the late 1990s). Given its radicalism the first one was completely marginalized during the late state socialism. The second managed to gain some sympathies with the help of DIY fanzines distributed by hardcore-punk community. The leaning of the subculture towards the activism was however not absolute and activism received some important critics from inside the scene. Finally, DIY economics is studied through the case studies focusing on DIY practices of cassettes publication of late 1980s, swap meetings (burza) of the same period and finally through commodification of punk production and resistance against it during the 1990s. First two case studies give proof of the unsustainability of the totalitarian paradigm showing the autonomous DIY practices under authoritarian police regime. The third one shows correction mechanisms of the hardcore-punk scene against the commodification in the form of DIY publishing and recording activities.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies